prosze bardzo, udalo mi sie cos posklejac ;p mozna zrobic sobie sciage
Wykład 1
1. Prawo pracy (PP) – jest tym działem prawa w którym reguluje prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. Jest to przedmiot regulacji prawnej. Ma ścisłe związki z prawem cywilnym o czym świadczy art. 300 KP, który nakazuje stosować odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego: -prawo międzynarodowe, unijne, sady pracy. PP jest to pewien zespól norm regulujący tą sferę życia społecznego, która związana jest z świadczeniem pracy.-są to normy ustawowe, pod ustawowe, układy zbiorowe pracy, statuty, regulaminy.
Stosowanie PP: -sadowe stosowanie prawa pracy -pracodawca i pracownik stosuje prawo pracy -administracyjne stosowanie PP (minister pracy, organy państwowe, inspekcja pracy)
2. Podstawy prawne:
-pracownicze – opiera się na stosunku pracy tzn. na pojęciu wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem za odpowiednim wynagrodzeniem Stosunek pracy – rozumie się zatrudnienie na podstawie: -umowa i prace -powołanie -wyboru -mianowanie -spółdzielcza umowa o prace
-niepracownicze – opiera się na konstrukcji umów o świadczeniu usług: -umowa agencyjna -kontrakt menadżerski -umowa zlecenie -umowa o dzieło
-zatrudnienie penalne (więźniowie w zakładach karnych)
Wykład 2: 1. Zasady prawa pracy: • zasada dbałości pracodawcy o interesy pracownika - pracodawca stosowanie do swoich możliwości i warunków zaspokaja bytowe, socjalne i kulturalne potrzeby pracowników • zasada ułatwienia podniszczenia kwalifikacji zawodowych • zasada obowiązku pracodawcy szanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika • wyjątek w prawie: roszczenia wg KP i KC jednocześnie – ochrona własności intelektualnej • zakaz dyskryminacji i mobingu • zasada równych praw pracowniczych z tytułu jednakowego wypełnienia takich samych obowiązków • zakaz dyskryminacji ze względu na płeć, wiek, rasę, narodowość, przekonania, przynależność związkową, niepełnosprawność. • Zasada równego traktowania kobiet i mężczyzn w stosunkach pracy Narzuceniem tej zasady jest: -odmowa nawiązania lub kontunuowania stosunku pracy ze względu na płeć -niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za prace lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub innych świadczeniach. -przy typowaniu do udziału w szkoleniach, chyba ze pracodawca kierował się innymi względami. • Zasada prawa do pracy – każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy • Prawo do godnego wynagrodzenia - warunki określa prawo pracy oraz polityka państwa w dziedzinie płac – zwłaszcza ustalenie minimalnego wynagrodzenia. • Zasada ochrony uprawnień pracowniczych – nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy PP • Zasada swobody nawiązania stosunku pracy – wymaga zgodnego oświadczenia woli obu stron • Zasada prawa do wypoczynku – przepisy o dniach wolnych, urlopach wychowawczych. Wolność zrzeszania – prawo do tworzenia organizacji chroniących interesy pracowników i pracodawców. Pracownicy tworzą związki zawodowe, pracodawcy konfederacje dla ochrony interesów. Każdy ma prawo tworzyć i przystępować do nich.
Wykład 3:
1. Obowiązki pracodawcy: -zapewnienie wykonania zaleceń społecznego inspektora pracy -dostarczyć środki ochrony osobistej – np. kask -jest zobowiązany w ciągu 30dni od rozpoczęcia dzielności powiadomić inspektora pracy oraz sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzenia działalności -musi zapewnić pracownikowi miejsce pracy spełniające zasady BHP -musi zapewnić sprzęt atestowany -musi zapewnić profilaktyczna ochronne zdrowia -pokrywa koszty wypadku w pracy -musi konsultować z pracownikami wszystkie działania w zakresie BHP -powyżej 250 pracowników ma obowiązek powołać komisje BHP 2. Obowiązki pracownika -musi znać przepisy i zasady BHP -brać udział w szkoleniach BHP -brać udział w egzaminach BHP -dbać o stan maszyn, urządzeń, porządku w miejscu pracy -stosować środki ochrony zbiorowej -poddawać się wstępnym i okresowym badaniom lekarskim -współpracować z pracodawcą z obowiązkami BHP
2. Podstawa prawna – rozdział 10 KP Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1.12.1988 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Dotyczy zagrożeń, które mogą powodować wypadki przy pracy oraz choroby zawodowe. Ustawodawca posługuje się pojęciem czynników niebezpiecznych i szkodliwych Kwestie te uregulowane w rozporządzeniu MP i PS z 26.09.97 w sprawie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Czynnik niebezpieczny – oddziaływanie na pracującego prowadzi lub może prowadzić do urazu Czynnik szkodliwy – oddziaływanie na pracującego prowadzi lub może prowadzić do schorzenia. W zależności od poziomu oddziaływania lub innych warunków, czynnik szkodliwy może stać się czynnikiem niebezpiecznym
Podział na grupy obu czynników: • w zależności od charakteru oddziaływania czynniki niebezpieczne i szkodliwe w procesie pracy dzielą się na: - fizyczne -chemiczne -biologiczne -psychofizyczne
Fizyczne – poruszające się maszyny i mechanizmy, ruchome elementy urządzeń technicznych, przemieszczające się wyroby i materiały, odrywanie się mas i brył szklanych ze stopów tzw. Tąpnięcia, ostre wystające krawędzie, przedmioty szorstkie, materiały z wysoką temperatura, poziom hałasu: infradźwięki, ultradźwięki, ruch powietrza, ciśnienie, wibracje, promieniowanie laserowe, pola elektromagnetyczne, elektrostatyczne, napięcia w obwodach elektrycznych, pył przemysłowy
Chemiczne : -toksyczne -drażniące -uczulające -rakotwórcze -mutagenne -upośledzające funkcje rozrodcze
sposób wchłaniania: -przez drogi oddechowe -przez skórę -przez przewód pokarmowy
Biologiczne: -mikroorganizmy (bakterie, wirusy, grzyby, pierwotniaki) -makroorganizmy (rośliny i zwierzęta)
Psychofizyczne: -obciążające fizycznie (statyczne, dynamiczne) -obciążające nerwopsychiczne (umysłu, emocjonalne)
Natężenia – wartości ustalone są jako średnia gdzie oddziaływanie na pracownika przez 8h pracy przez cały okres aktywności zawodowej nie powinno powodować zmian chorobowych pracownika i rodziny
Hałas – charakteryzowany jest przez poziom ekspozycji na hałas w odniesieniu do 8h pracy i odpowiadającą mu ekspozycje dzienną lub tygodnia pracy (w poszczególnych dniach, w rożnym stopniu). Zależy od maksymalnego poziomu dźwięku oraz szczytowego poziomu dźwięku. Dzielmy go na: -słyszalny -infradźwięki -ultradźwięki
Drgania: -oddziaływania przez kończyny górne, zależą od: -zakresu częstotliwości -wartości współczynnika szczytu -wartości przyspieszenia drgań -czas - oddziaływanie ogólne, zależy od: -zakresu częstotliwości -wartości współczynnika szczytu -w pasmach częstotliwości w zakresie 1/3 oktawy. -czas
Mikroklimat: -gorący – charakteryzowany przez temp. W stopniach Celsjusza -zimny – charakteryzowany przez siłę chłodzącą powietrze
Promieniowanie: -podczerwone – wartości średnie oczu i skóry odniesione do temp. 700 stopni -Nadfioletowe - wartości skuteczne napromieniowania erytemalne (rumień skóry) / koniunktywalne (zapalenie spojówki lub rogówki) -laserowe- długość fali promieniowania, czas ekspozycji, laminacja
Pole magnetyczne: -stałe -o częstotliwości 50Hz -od 1-100kHz
BHP na stanowiskach komputerowych: -wyposażenie, rozmieszczenie musi być ergonomiczne -przestrzeń -odległość miedzy monitorami nie mniej niż 60cm -odległość miedzy pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora nie mniej niż 80cm -odległość miedzy oczami a ekranem w przedziale 40-70cm -monitor musi posiadać regulacje ustawień -krzesło obrotowe -po każdej godzinie 5min przerwy
|
Cześć, ja dołączam się z moimi zapiskami. Więc myślę, że mając tyle damy radę ;)
========================================================================= dr L. Górecki
Zaliczenie: Zaliczenie egzaminu na koniec semestru - termin zerowy na ostatnim wykładzie na podstawie wiadomości z wykładów.
Termin zerowy 1 grudzień 14:20 - 15:20
Zakres materiału: 1. Pojęcie i charakter Prawa Pracy 2. Podstawowe zasady Prawa Pracy 3. Pojęcia pracownika i pracodawcy oraz ich prawa i obowiązki 4. Umowa o pracę i inne podstawy pracowniczego zatrudnienia 5. Wymagania ogólne dotyczące BHP oraz ich podstawy prawne 6. BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe 7. Czynniki niebezpieczne i szkodliwe występujące w środowisku pracy oraz ich klasyfikacja 8. Narażenia mechaniczne, hałas i drgania 9. Narażanie elektryczne i elektromagnetyczne, pola magnetyczne i promieniowanie 10. Narażenia optyczne, mikroklimat 11. Ryzyko zawodowe, profilaktyczna ochrona zdrowia
Pojęcie i charakter Prawa Pracy (28.09.2013)
Prawo Pracy jest działem prawa, który reguluje prawa i obowiązki pracowników i pracodawcy. Oparty został na przedmiotowym kryterium jego wyodrębnieniu.
Jest to kompleksowy dział pracy, interdyscyplinarny, gdyż wchodzi w związki wzajemne z innymi działami prawa tj.: • prawem cywilnym (o czym świadczy wyraźnie art. 300 KP, który w sprawach nieuregulowanych przez ten kodeks nakazuje stosować w odpowiednie przepisy prawa cywilnego), • prawem administracyjnym, • karnym, • przepisami o ubezpieczeniach społecznych, • prawem międzynarodowym (konwencje MOP-u itp), • prawo Unii Europejskiej (rozporządzenia działają wprost - nie wymagają już krajowych implementacji; dyrektywy wymagają interpretacji i implementacji), • sądownictwem pracy i ich działalność
Konteksty wymieniane Prawo Pracy: • normatywny tj. pewien zespół norm regulujących tę sferę życia społecznego związana jest ze świadczeniem pracy przez obywateli (normy prawne nadrzędne, ustawowe, podustawowe, układy zbiorowe pracy, statuty i regulaminy) • sądowego stosowania prawa, gdy sądy orzekają ze stosunku prawa pracy a także kształtują wykładnię prawa pracy szczególnie Sąd Najwyższy • stosowania Prawa Pracy przez pracodawce, • administracyjnym stosowanie Prawa Pracy, tj. stosowanie przez Ministra Pracy, organy państwowe, sanitarne
Zatrudnienie może być: 1. Pracownicze 2. Niepracownicze (o świadczeniu usług 3. Penalne (więźniów w zakładach karnych, nie podlegających PP ale regulaminom więziennym)
1. Zatrudnienie pracownicze opiera się na stosunku pacy tj. wykonywania pracy określonego rodzaju, na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem za odpowiednim wynagrodzeniem, w miejscu i czasie wyznaczonego przez pracodawce. Pojęcia stosunku pracy szersze niż umowa o pracy, gdyż może to być więcej niż jeden sposób zatrudnienia: a. umowy o pracy b. powołania (samorządowe lub inne, jak policja itp.) c. wyboru (samorządowe lub inne, jak policja itp.) d. mianowania (samorządowe lub inne, jak policja itp.) e. spółdzielczej umowy o pracy (z 1982 r. ustawy)
2. Niepracownicze zatrudnienie, które opierają się na konstrukcji świadczenie usług (tradycyjnie): a. kontrakt menadżerski (połączeniem kilku umów cywilno-prawnych), b. umowa agencyjna (UWAGA: na klauzulę o konkurencyjności, gdyż, jeśli jest taki zapis, musi być podana kwota jaką będziemy otrzymywać gdy nie będziemy pracować w zawodzie przez wskazany raz) c. umowa zlecenie (podobnie traktowanie jak pracownika, ale nie do końca bo nie podlegamy kierownictwu, nie mamy urlopu lub nie musimy wykonywać pracy w miejscu pracy, nie płaci za nas żadnych składek - sami musimy) d. umowa o dzieło; różnica - powyższa jest umową starannego działania przy wykonaniu zlecenie; o dzieło - umowa rezultatu tj. że mamy wykonać dzieło jak opisane w umowie UWAGA: Gdy np. strony się pomylą w tytule umowy, sąd bierze pod uwagę treść umowy a nie jej tytuł.
3. Umowy mieszane, które łączne w sobie inne, tradycyjnie jako “nienazwane” tworzone na własną rękę przez pracodawce, jest to umowa cywilno-prawna, gdyż nie ma stosunku pracy.
Przy umowach cywilno-prawnych w zakładzie pracodawca ma obowiązek zapewnić nam warunki pracy zgodnie z BHP.
======================================================================
30.09.2013
Dyskryminacja bezpośrednia,
Dyskryminacja pośrednia, gdy na skutek pozornie neutralnego postanowienia lub zastosowanego kryterium lub podjętego działania wystąpiły czy też mogłyby wystąpić niekorzystne dysproporcje albo szczególnie niekorzystna sytuacja w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunku zatrudnienia awansu, dostępu do szkolenia
Mobbing, szczególną postacią kwalifikowanej dyskryminacji, oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika albo skierowane przeciwko pracownikowi, które polegają na uporczywym i długotrwałym nękaniu, lub zastraszaniu pracownika, wywołującym u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej. Ma na celu powodowanie ośmieszenia pracownika. Jeśli wywołał szkodę na zdrowiu, można dochodzić odszkodowania. A ponadto, gdy pracownik rozwiązał umowę, może dochodzić odszkodowania nie niższe niż min wynagrodzenie krajowe. Przeciwdziałanie mobbingowi jest obowiązkiem pracodawcy.
Uniwersytecka Poradnia Prawna przy Wydziale Prawa - w razie wątpliwości lub szukania porady. Lub poradaprawna.pl lub prawnik.pl
Zasada Prawa do wypoczynku i innych dni wolnych (wynikających z losowych przypadków).
Prawo do godziwego wynagrodzenia, brak konkretnej definicji, ale reguluje polityka państwa w zakresie płac szczególnie minimalnego wynagrodzenia za pracę. Godziwość wynagrodzenia mieszona współczynnikami: m.in. wykształceniem, certyfikatami, umiejętnościami, doświadczeniem itp. itd.
Zasada wolności zrzeszania się pracowników (związki zawodowe) i pracodawców (korporacje).
Prawo uczestniczenia pracowników w zarządzaniu zakładem pracy.
III. Pojęcie Pr. i Prac. i ich ob.
Pracownik to osoba z ukończonym 18 lat, lub 16 z przygotowaniem zawodowych, lub 15 lat z odpowiednimi, min. Gimnazjum. Niepełnoletnia tylko lekkie pracy przygotowujące do zawodu (Unia od 15 lat, Polska 16 lat).
Pracownikiem, jest ten, który wykonuje pracę pod nadzorem pracodawcy, w czasie i miejscu, za wynagrodzeniem.
Prawa i obowiązki wynikają z umowy o prace, umów zbiorowych, Kodeksu Pracy i innych.
Obowiązki: co wynika z umowy o prace, ale umowa nie może być mniej korzystna niż Kodeks Pracy.
1. Sumienności - wykorzystuje w procesie pracy umiejętności i siły w stopniu niezbednym do prawidłowej realizacji zadania roboczego - kryterium indywidualnym 2. Staranności - odwołanie się do modelu prawidłowego wykonania danej czynności - kryterium obiektywne Obowiązki szczegółowe: BHP, regulaminu, Prze. P. P., tajemnicy firmy, nie ponosił szkód, ponosimy odpowiedzialność materialną jeśli tak stanowi umowa.; porządkową za zakłocanie spokoju.
Pracowadcą jest jedn. organizacyjne (nawet bez os. prawnej) a także osoba fizyczna jeżeli zatrudnia pracownika. Obowiązki: z umowy o pracę; sposób wykonania, BHP, wypłacać terminowo wynagrodzenia, ułatwiać podnoszenia kw. zawodowych, dobre relacje, przeciwdzaiłać mobingowi, stosować oboiektywne kryteria oceny, w miarę możliwości zaspokajanie potrzeb bytowych. Pracodawca ponosi ryzyko techniczne: np zapłacić za przestoje w pracy, socjalnej (urlopy) itp.
|